bezár

Cookie irányelvek

Az EU 2009/136/CE rendelete és a vonatkozó jogszabályok értelmében tájékoztatjuk Önt, hogy ez a weboldal kizárólag saját cookie-kat használ.

Mik azok a cookie-k?

A cookie (vagy süti) olyan kisméretű szövegfájl, amely az Ön számítógépén tárolódik, amikor meglátogat egy weboldalt. Olyan adatokat tárol, amiket akkor küld el a weboldalnak, amikor Ön azon belül navigál, illetve amint a legközelebbi alkalommal újra felkeresi azt. Néhány cookie elengedhetetlen a weboldal bizonyos funkcióinak működéséhez, mint például a kosár vagy a bejelentkezés. Más cookie-k arra valók, hogy böngészési információkat tároljon, amelyek segítségével elemezni lehet a weboldal használatát, ehhez igazítva később bizonyos megjelenítendő tartalmakat.

Milyen módon előzhetem meg azt, hogy a cookie-k eltárolódjanak a számítógépemen?

Minden egyes böngészőben (Internet Explorer, Google Chrome, Mozilla Firefox, Safari) egyenként kell beállítani a cookie (süti) preferenciákat. Rendszerint több lehetőség is rendelkezésére áll a cookie-k kezelésére: némelyek elfogadása; az összes elutasítása; bizonyos, már korábban tárolt cookie-k törlése; bizonyos weboldalak letiltása arról, hogy adatokat gyűjtsön az Ön számítógépén található cookie-k segítségével vagy harmadik féltől származó cookie-k blokkolása (harmadik féltől származó cookie: egy bizonyos weboldal van nyitva a böngészőben, viszont egy másik weboldal tárolja el a cookie-jait az Ön számítógépén).

Milyen cookie-kat tárolunk ezen a weboldalon?

Ez a weboldal kizárólag ilyen cookie-kat tárol:

1. Technikai Cookie-k - ezek elengedhetetlenek a weboldal futtatásához.
2. Funkcionális Cookie-k - ezek elengedhetetlenek ahhoz, hogy a felhasználóink elérhessék az általuk igényelt szolgáltatásainkat.

Rendben
Felhívjuk figyelmét, hogy ez a weboldal cookie-kat (sütiket) használ. Ezek a weboldal megfelelő működéséhez szükségesek. A weboldal böngészésével Ön elismeri, hogy elfogadta a "Cookie irányelvekben" leírtakat és a webhely által használt sütiket.

A szurkolókról pszichológus szemmel

2016.10.17.

A Mindennapi pszichológa szeptemberi számában olvastam egy írást a szurkolókról, összefoglalva megosztom veletek, csak úgy érdekességképpen

 

A szurkolókról pszichológus szemmel
A Mindennapi pszichológai szeptemberi számában olvastam egy írást a szurkolókról, összefoglalva megosztom veletek
Az embernek alapvetően szüksége van arra, hogy azonosuljon csoportokkal, amire nagyszerű lehetőséget nyújt a sport. Akár a nemzettel való azonosulásra is alkalmas lehet. Az azonosulást befolyásolják a tradíciók (pl. Kanadában a hokicsapattal azonosulnak, Amerikában a kedvenc kosárcsapattal, a magyar tradícióink ezeket a  társas érzelmeket főleg a futball felé irányítják.)
Az egyének identitásukat részben a különböző csoportokhoz tartozásuk alapján határozzák meg. Ezekben a csoportokban tagként az egyén más csoportok tagjaihoz képest előnyben részesíti a saját "csoporttársait", és ezt részben a saját önértékelésének növelése érdekében teszi.
Az egyén vágyik az elkülönülésre, de ellenállhatatlan erők húzzák mások felé is, hogy olyan legyen mint a többiek, és meg is akarja mutatni magát. Sport szinten azért inkább csapatoknak szurkolunk, nem egyéni versenyzőknek, mert inkább szeretnénk azonosulni egy csapat által reprezentált közösséggel. Önmagát az egyesületével azonosító drukker számára a pályán zajló küzdelem tétje nem csupán az, hogy a csapat előnyösebb heylet foglaljon el a bajnoki tabellán, hanem az is, hogy a szurkolás révén kollektív kifejeződést nyerhessenek legtöbbször nem tudatos, esetleg tiltott vagy elfojtott, ám éppen ezért fontosnak tekintett érzületei.
A mai élsportolók sok szempontból megfeleltethetők a kétezer évvel ezelőtti gladiátorokkal. A nézőkben pedig benne él a lehetetlen irányti örök emberi vágy. A néző lelkiállapota is része a nagy sporteseményeknek, a drukkerek tömege is része a sikernek, az eredménynek. Az is az esemény része, hogy a nézők miként viselkednek, spontán ünneplésbe vagy aggresszív viselkedésbe kezdenek. Az emberek a tömegben el tudják veszíteni a fejüket, másként, nem racionálisan viselkednek, mint egyébként, érzelmeik vezérlik őket. Valamint különböző normákat követnek a racionalitásuknak megfelelően. A résztvevők között van, aki vezéregyéniséggé válik, és célokat tűz ki, és vannak a végrehajtók.
Miért is szeretjük a sportot nézni? Mi kapcsolja a sporteseményeket az énképünkhöz, a csoporthoz tartozásunkhoz? Erving Goffman kanadai szociológus szerint az, hogy a nyugati társadalmakban létezik egy olyan norma, hogy "ne büszkélkedjünk". De persze mindenki szeretné magát megmutatni és büszkélkedni. Akár otthon a grundon, vagy csak egy kártyajátékban, a cél mégiscsak egyfajta fitogtatás: mi vagyunk a jobbak, a gyorsabbak, ügyesebbek, mi dobunk több kosarat. Miközben általában nem szabad dicsekednünk, a játék közben mégiscsak szabad. A sport ennek megfelelően egyfajta szentesített, társadalmilag jóváhagyott fitogtatás. Azonosulni akarunk a sportolóinkkal, mert szeretünk fitogtatni, dicsekedni, amit amúgy nem szabad...
Az írás kivonat Bodor Péter, ELTE TáTK Szociológiai Intézetének munkatársának cikkéből

 


Az embernek alapvetően szüksége van arra, hogy azonosuljon csoportokkal, amire nagyszerű lehetőséget nyújt a sport. Akár a nemzettel való azonosulásra is alkalmas lehet. Az azonosulást befolyásolják a tradíciók (pl. Kanadában a hokicsapattal azonosulnak, Amerikában a kedvenc kosárcsapattal, a magyar tradícióink ezeket a  társas érzelmeket főleg a futball felé irányítják.

Az egyének identitásukat részben a különböző csoportokhoz tartozásuk alapján határozzák meg. Ezekben a csoportokban tagként az egyén más csoportok tagjaihoz képest előnyben részesíti a saját "csoporttársait", és ezt részben a saját önértékelésének növelése érdekében teszi.

Az egyén vágyik az elkülönülésre, de ellenállhatatlan erők húzzák mások felé is, hogy olyan legyen mint a többiek, és meg is akarja mutatni magát. Sport szinten azért inkább csapatoknak szurkolunk, nem egyéni versenyzőknek, mert inkább szeretnénk azonosulni egy csapat által reprezentált közösséggel. Önmagát az egyesületével azonosító drukker számára a pályán zajló küzdelem tétje nem csupán az, hogy a csapat előnyösebb helyet foglaljon el a bajnoki tabellán, hanem az is, hogy a szurkolás révén kollektív kifejeződést nyerhessenek legtöbbször nem tudatos, esetleg tiltott vagy elfojtott, ám éppen ezért fontosnak tekintett érzületei.

A mai élsportolók sok szempontból megfeleltethetők a kétezer évvel ezelőtti gladiátorokkal. A nézőkben pedig benne él a lehetetlen irányti örök emberi vágy. A néző lelkiállapota is része a nagy sporteseményeknek, a drukkerek tömege is része a sikernek, az eredménynek. Az is az esemény része, hogy a nézők miként viselkednek, spontán ünneplésbe vagy aggresszív viselkedésbe kezdenek. Az emberek a tömegben el tudják veszíteni a fejüket, másként, nem racionálisan viselkednek, mint egyébként, érzelmeik vezérlik őket. Vagy különböző normákat követnek a racionalitásuknak megfelelően. A résztvevők között van, aki vezéregyéniséggé válik, és célokat tűz ki, és vannak a végrehajtók.

Miért is szeretjük a sportot nézni? Mi kapcsolja a sporteseményeket az énképünkhöz, a csoporthoz tartozásunkhoz? Erving Goffman kanadai szociológus szerint az, hogy a nyugati társadalmakban létezik egy olyan norma, hogy "ne büszkélkedjünk". De persze mindenki szeretné magát megmutatni és büszkélkedni. Akár otthon a grundon, vagy csak egy kártyajátékban, a cél mégiscsak egyfajta fitogtatás: mi vagyunk a jobbak, a gyorsabbak, ügyesebbek, mi dobunk több kosarat. Miközben általában nem szabad dicsekednünk, a játék közben mégiscsak szabad. A sport ennek megfelelően egyfajta szentesített, társadalmilag jóváhagyott fitogtatás. Azonosulni akarunk a sportolóinkkal, mert szeretünk fitogtatni, dicsekedni, amit amúgy nem szabad...


Az írás kivonat Bodor Péter, ELTE TáTK Szociológiai Intézetének munkatársának cikkéből

 

KÖVETKEZŐ MÉRKŐZÉS
2024.11.22 19:00
Dávid Kornél KA
VS
Kometa Kaposvári KK
Összes mérkőzés
NÉVADÓ TÁMOGATÓNK
FŐSZPONZOROK
SZPONZOROK
Kapos ÉtteremEuroProfilMarázPlastL Altro ÉtteremGábor Asztala GyorsétteremAzúr DrogériaCaffé PertéDreher Sörgyárak Zrt.MTOK
SOCIAL MEDIA
KÉPGALÉRIA
STATISZTIKÁK